Mostanában nagyon divatos lett az ananászgyökereztetést bemutató képek, videók megosztása a közösségi oldalakon, de én nem igazán értek egyet ennek a hatékonyságával. Ezek a képsorozatok azt javasolják, hogy a megtisztított ananászüstököt állítsuk vízbe, amíg gyökereket nem növeszt - nekem ilyen módszerrel soha, egyetlen egyet sem sikerült gyökereztetnem. Ami saját tapasztalat: a gyökereztetést legjobb késő tavasztól kora őszig csinálni, amikor a kezdő növénykéket kihelyezhetjük napos helyre, egy fóliával letakarva. Nekem egy kisebb fólialádácskám van, abban nagyon jól gyökereztek. Télen, a meleg szoba ellenére a több, mint tíz próbálkozásból csak egy növényem maradt meg, a többi bepenészedett, ha kevesebbet szellőztettem, kiszáradt, ha többet. Nehéz volt eltalálni, hogy a páratartalom és a hőmérséklet is elegendő legyen. Vízbe lógatás helyett pedig egyszerűen egy cserépke földbe dugtam az ananászüstököket. A többi lépés nagyjából ugyanaz volt, mint a már ismert képsorozatokon, tehát:

  1. lefejezzük az ananászt, kb. egy ujjnyival az üstök alatt
  2. a maradék gyümölcshúst leszedjük róla, mert elrothadhat tőle az egész növény
  3. a legalsó, apró leveleket letépkedjük, kb. két cm magasságig. Alatta előtűnnek a kis gyökérkezdemények: apró pöttyöcskék formájában, vagy ha érettebb volt a gyümölcs, talán már apró gyökérkék is fel vannak tekeredve a levélkék közé
  4. alul lyukas edénybe földet teszünk. Én egyszerű virágföldet használtam, de lehet egy kicsi tőzeget is beletenni
  5. belenyomjuk az üstököt, de csak annyira, hogy az alsó leveleket  ne lepje el a föld
  6. párás, meleg, és egy kicsit napfényes helyre tesszük, a legjobb valamilyen fóliasátorféleség. A zacskó ráborítása szerintem nem jó, mert a szellőztetés túl sokat zavarja a növényt, kifordulhat az edényből. Akkor már jobb, ha egy átlátszó műanyag vödröt (pl. mint a közismert narancsos vödrök) borítunk az ananászos edény fölé

ananász oldal-horz.jpg

Nyári időszakban nekem kivétel nélkül mindegyik növény megeredt, télen a tízből csak egy. De simán lehet, hogy egyszerűen csak nem fordítottam rájuk kellő figyelmet, nem tudom. Kisebb az esély rá, hogy az ananászüstök középről újabb leveleket növesszen, nagyobb az esélye annak, hogy a középső fiatal hajtások elpusztulnak, és a növény elkezd oldalhajtásokat termelni. Meglepő, de ez utóbbi eset a jobb, mert a továbbnövő üstöknek sokkal több időre van szüksége a virágzáshoz, az oldalhajtások kb. feleannyi idő alatt teremnek. Ráadásul egy-egy begyökeresedett üstökről rengeteg oldalhajtást lehet szerezni. A tavaly télen begyökeresedett növényem már a negyediket neveli. Ezeket, ha elérik az 5-6 cm-es méretet, akkor letöröm az anyanövényről és saját edénykébe ültetem, így hamar begyökeresedik. A fenti képen láthatóak a fázisok, ahogy egy aranyos kis oldalhajtásból 18-20 leveles, 25 cm magas növény fejlődik, kb. 8-9 hónap alatt. Ennek tavasszal valószínűleg megkezdődhet a virágoztatása.

ananász hajtatás-tile.jpg

Volt egy darab kivétele esetem is, amikor úgy tűnik, hogy az üstök közepe elpusztult, aztán végül mégis megjelent belül egy apró hajtás - a fenti montázson ez is látszik. A másik két kép egy olyan növényről készült, ami már azonnal a közepéről kezdett továbbfejlődni. Olyan benyomásom volt, hogy nőnek a levelei, ezért a legbelső levélkét, amilyen mélyen csak hozzáfértem, beszíneztem filccel. Ahogy látszik a képen, azóta már egész sokat nyúlt, főleg ahhoz képest, hogy ezeket az üstököket még csak alig másfél-két hónappal ezelőtt dugtam földbe. Az is látszik, hogy nem kell aggódni amiatt, ha elkezdene leszáradni a levelek széle - amíg a belsejük zöld és láthatóan él, addig minden esély megvan rá, hogy meggyökeresedjen.

A bejegyzés trackback címe:

https://egzotikusoknevelese.blog.hu/api/trackback/id/tr15439502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása